maandag 30 december 2013

Ingelijste schrijvers.




Wie goed wil leren schrijven
Zoek je hiervoor leermeesters, dan kun je het beste auteur kiezen die niet meer in leven zijn maar die nog wel gelezen worden. Auteurs die niet meer in leven zijn en nog wel worden gelezen, zijn immers het levende bewijs dat zij goed proza hebben afgeleverd?

Namen, namen
Omdat toch bijna iedereen aan het eind van het jaar bezig is met lijstjes, heb ik ze hierboven geplaatst: mijn grote twaalf. Ze hebben mij op pad gestuurd, ze zijn er nog steeds mee bezig, want hun niveau zal ik wel nooit halen. Eén troost: waarschijnlijk dachten zijzelf dat ook wanneer zij opkeken naar hún leermeesters.


Kanttekening
Overigens is die meneer rechts onderin is nog niet zo lang dood. Of hij over dertig of honderd jaar nog gelezen zal worden? Op hem heb ik een uitzondering gemaakt, omdat ik zijn complete werk in mijn boekenkast heb staan en ook voor negentig procent gelezen heb.

Mijn Grote Twaalf
Van links naar rechts zijn hierboven ingelijst: Machado de Assis, Guy de Maupassant, Multatuli, Friedrich Nietzsche, Franz Kafka, Luigi Pirandello, James Joyce, Hermann Hesse, Albert Camus, Sándor Márai, Raymond Carver, en Harry Mulisch.

Een goed 2014 met veel leesplezier toegewenst. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten