vrijdag 8 februari 2013

Moeder


Herdenken
Vandaag is het 101 jaar geleden dat mijn moeder geboren werd. Haar laatste jaren heeft zij in een bejaardentehuis doorgebracht. Over het geheel beschouwd geloof ik dat zij daar de rust gevonden heeft, waar zij misschien wel heel haar leven naar verlangd heeft. Omdat zij er niets meer hoefde. Mijn moeder was een gezelligheidsmens.

Meekomen
Mijn moeder kwam uit een groot gezin en kon op school niet goed meekomen. Al vroeg kwam zij in het arbeidsproces terecht. Als huishoudster, en dankzij haar vlijt en inzet uiteindelijk niet bij de allerminsten. Bij gezinnen van notarissen en dominees.

Opdienen
Mijn moeder vertelde wel eens dat zij na de soep voor zo’n notarissen- of domineesgezin te hebben opgediend, zich in haar keuken terugtrok om voor zichzelf iets klaar te maken. Amper had ze de vork naar haar mond gebracht, of de heer des huizes liet het belletje rinkelen voor het hoofdgerecht. Wanneer het gezin voldaan van tafel ging, was er wel iets anders waar zij voor werd geroepen.

Opofferen
Mijn moeder offerde niet alleen haar eten op aan het werk. Haar broers en zussen zeiden dat ze er eens uit moest, anders zou ze nooit aan de man komen. Maar, nee. Altijd was er wel een kledingstuk te verstellen, altijd was er wel te waken bij een ziek kind.

Schenken
Een man en een gezin kreeg ze pas op haar vijfendertigste. Toen ze naar Oost Groningen vertrok om er voor een peuter van twee te gaan zorgen en het huishouden te gaan doen voor een man, wiens vrouw aan kanker was overleden.

Vooruitkomen
Met die man is mijn moeder na heel wat was door de centrifuge te hebben gewrongen en na heel wat avondmaaltijden voor hem te hebben neergezet, uiteindelijk getrouwd. Vijf jaar later kreeg ze haar eigen kind. Op drieƫnveertig jarige leeftijd baarde ze mij. Toen begon voor haar denk ik het leven pas echt.

Achterlaten
Mijn moeder is vierentachtig geworden. Zij overleed vijf dagen voor mijn eenenveertigste verjaardag. Die heb toen niet gevierd. Die heb ik pas twaalf weken later gevierd. In december, want in die maand hebben mijn ouders mij verwekt. Op Sinterklaasavond.

1 opmerking:

  1. Met verwondering gelezen.
    Ook jouw moeder heeft veel liefde gegeven.

    Vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen