woensdag 6 februari 2013

Op de goede weg


Manuscriptuitwisseling
Een roman van een bevriende collega-schrijver had ik gelezen en beoordeeld, en nu wilde hij graag iets van mij ontvangen. Ik zond hem de synopsissen van aantal van mijn pennenvruchten, zijn keuze viel op ‘Wandelaars in de Regen.’

Opschoning
Sinds 2008 had ik niet meer echt naar deze novelle omgezien. Soms kun je iets maar beter een tijdje laten liggen, om dan tot het voor jou best mogelijk eindresultaat te kunnen komen.
De novelle was door mij 'vervuild' met allerlei opmerkingen, tussen vierkante haakjes geplaatste vraagtekens en meer van die dingen die alleen voor mij als schrijver interessant zijn. Zo kon dit stuk proza echt niet de deur uit. Eerst maar eens flink opschonen.
Ook nam ik de ‘Vergaarbakdie onder de grondtekst hing nog even door. Daarna zou ik de ‘Vergaarbak’ van de grondtekst loskoppelen, en dan ‘opslaan als’ en opsturen die handel.

Tussenvoeging
In die vergaarbak zitten allerlei instructies, verworpen varianten, maar ook fragmenten die eventueel later nog zouden kunnen worden tussengevoegd. Dat ‘later’ was misschien wel nu. Je wilt ten slotte een zo’n compleet mogelijk verhaal afleveren.
En inderdaad. Zo stuitte ik op een fragment, waarvan ik niet begreep waarom ik dat destijds verworpen had.
Nee, als ik die nu eens flink bewerkte, dan kon hij zo weer in de novelle opgenomen worden. Na enig speurwerk, wist ik ook wel ongeveer waar.
Kortom, een uurtje of twee later: trotsheid alom.
Tot ik een halve bladzijde naar beneden scrolde en op een tekst stuitte die wel heel erg leek op het fragment dat ik zo even had tussengevoegd.

Teleurstelling?
Alle moeite voor niets geweest? Nee, want dat voor de tweede keer afgekeurde fragment krijgt in een opnieuw aangepaste vorm heus nog wel eens een plek in een heel ander verhaal.
Zonde van de tijd dan? Nee, een goede oefening.
En toch ook zeker amusant en leerrijk. Want dat je een tekst die je nagenoeg vier jaar niet meer onder ogen hebt gehad, bijna op dezelfde plek terug zet: dat betekent dat je op de goede weg bent met je verhaal. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten