dinsdag 5 augustus 2014

Ninakwamnie – deel VIII

Reeks over een Nina Hagen concert dat op 23 mei werd afgelast en dat daardoor bij mij allerlei herinneringen opriep.

De tweede en derde keer

Links, rechts en achteraan
De tweede en derde keer dat ik Nina Hagen live heb zien optreden was in Hedon te Zwolle, ergens midden jaren negentig.
Tijdens het eerste concert stond ik in de vierde, vijfde rij aan de linkerkant van het podium, voor de basgitarist. Die in mijn herinnering kale man bracht met zijn basgitaar tonen ten gehore die mij wel bevielen. Al stond ik dan links, al klonken de gitaarsolo’s wat verder weg - voor mij was het allemaal prachtig in balans, inclusief prima donna Nina Hagen.
Het tweede concert in Hedon besloot ik het eens aan de rechterkant van het podium te proberen, op vier-vijf rijen afstand van de gitarist. Dat beviel mij stukken minder. Het was allemaal veel te schel voor mijn oren. Dat had ik tijdens een concert nog niet vaak meegemaakt.
Ik besloot mij voor de bar op te stellen. Die bevond zich achter in de zaal, onder het balkon en dat balkon reikte ongeveer tot op een kwart van de zaal. Hier, aan de bar, kwam het geluid helemaal niet meer tot zijn recht. Veel te dof. En weer zocht ik een andere plek op.

Zakdoek
Tijdens dat tweede optreden in Hedon hoorde ik tussen de nummers door mensen om mij heen allerlei zure en zogenaamd grappige opmerkingen maken over Nina Hagen. Misschien ook wel te begrijpen als je voor dit concert helemaal vanuit Amsterdam of Rotterdam gekomen bent en dat zij er dan weinig van bakt. Er was iets met haar zangkunst. Ze klonk af en toe schor, ze haalde de hoge tonen niet, soms brak haar stem. Tussen de nummers door verontschuldigde ze zich regelmatig. Ze was snipverkouden en probeerde van dat gegeven nog iets komisch te maken door tussen en zelfs in de nummers op een overdreven manier haar zakdoek tevoorschijn te halen en er op even overdreven manier in te snuiten.

Zuur
Iemand zei: ‘Als ze zo verkouden is, waarom treedt ze dan op? Is ze alleen maar uit op geld?’
Al die daarna nog volgende zure en zogenaamd grappige opmerkingen, ik begon mij er aan te ergeren. Om mij heen proefde ik een als maar negatiever wordende atmosfeer, die het voor mij onmogelijk maakte om te kunnen genieten van de paar mooie momenten die Nina Hagen nog te bieden wist.
Ik ben eerder weggegaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten