Romansloop
Mijn roman ‘De IJskoning’ ligt momenteel tamelijk
opengebroken. Niet zo erg als het gebouw op deze foto, maar toch…
Wees gerust, van sloop is geen sprake. Hier en daar
is een nevenkamer van het gebouw dat ‘roman’ heet even niet toegankelijk, omdat de
vloer er uit ligt. In een ander vertrek zijn ze bezig het plafond te vervangen, in weer een ander kamer verven ze een deur. Een gedeelte van een zijmuur moet ook nog worden uitgebroken, zodat er
een serre kan worden aangebouwd. In de tuin zijn ze bezig het huisje van de kleine en grote behoeften (bouwjaar 1922) te
slopen. Daar komt een garage voor in de plaats.
‘Werk in uitvoerig.’
Of te
wel…
Aan de tekst van mijn roman zijn weer allerlei opmerkingen tussen
vierkante haakjes toegevoegd. Punten van verbetering. Naar aanleiding van die
opmerkingen zijn er inmiddels ook al een aantal fragmenten geschrapt omdat ze te veel vertelden of min of meer een herhaling bleken te zijn.
Andere fragmenten zijn verplaatst om een grotere spanningsboog te creëren.
Draadjes aaneenknopen en schrappen,
dat was volgens een van mijn laatste berichtgevingen over dit
onderwerp de nieuwe fase in de revisie van mijn roman ‘De IJskoning.’ Om de draadjes aaneen te kunnen knopen en om
bepaalde fragmenten te kunnen schrappen, moet je wel weten waar ze zich
bevinden. En dat gaat niet met ‘zoeken’ in Word. Ja, je komt er dan wel, maar het biedt je geen totaaloverzicht.
Hoofdlijnen, zijlijnen
De hoofdlijnen zijn geen probleem. Die vormen het
verhaal en dat zit in je hoofd. Ieder huisbezitter weet zijn woonkamer,
slaapkamer, keuken en toilet te vinden. Maar dat ene nachtkastje dat al
jarenlang niet meer in zijn gedachten is
geweest, en die vierendertig verborgen luiken in de wijnkelder en het spiegeltje van zijn oma, daar
gaat het om.
Constructies, leidingen en bedradingen
zichtbaar maken.
Om een overzicht te krijgen van alle voorvallen, handelingen van nevenfiguren,
leidmotieven en symbolen en nog meer van die dingen die er in mijn
roman terugkeren, heb ik per hoofdstuk een korte samenvatting gemaakt met
daaronder een lijst met trefwoorden (voortaan ‘elementen’ te noemen).
De samenvatting dient om na te kunnen gaan of er in
elk hoofdstuk wel een ontwikkeling zit. Geen ontwikkeling? Aanpassen of
schrappen!
Een voorbeeld
Hoofdstuk
1. Buggy Blues 6
Patrick
ziet kind uit Buggy vallen en is niet in staat om het op te vangen: staat symbool voor zijn
handelingsonbekwaamheid, maar ook: op straat gegooid worden, de strijd tussen
de ouders om het kind. Het moet de kiem zijn voor de grote woede in het voorlaatste
en misschien ook wel het laatste hoofdstuk.
Trefwoorden:
André
Hazes (wordt Boney M., omdat Hazes nergens verder meer genoemd
wordt en Boney M een 'belangrijke rol' speelt in het verhaal)
Woekerplant
(kiem v.d. finale, verwijst ook naar de vele planten van de moeder in het verhaal)
Mensjes
kijken (hier niet noemen, een heel eind
verderop in de roman wel)
‘Een
beetje verliefd’ (wordt 'Rivers of
Babylon')
Er
brak glas (terugkerend element)
Voetbalkeeper
(weg? Wordt later nergens meer genoemd)
Vanwaar al die moeite?
Misschien is door de toegevoegde opmerkingen duidelijk
wat van zo’n samenvatting en trefwoordenlijst nu precies de bedoeling is.
Ik wil er een flink aantal vragen op loslaten:
Op welke plekken keren de elementen terug?
Zijn het de juiste plekken?
Zit er ontwikkeling in deze elementen?
Blijven ze in de lucht hangen?
Indien ze in de lucht blijven hangen:
Zijn ze voort te zetten, te vormen tot een
spanningsboog die het hoofdthema ondersteunt?
Is zo’n element echt onontbeerlijk?
Klopt alles nog wel met elkaar?
Al die vragen stel ik, zodat ik op een efficiënte
manier kan gaan draadjes aaneenknopen en schrappen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten