maandag 4 november 2013

De IJskoning – Over de titel en de vorm.

Verhaal
Zoals ik al in  'Het grote Eric Steiner Interview' heb aangegeven, was ‘De IJskoning’ oorspronkelijk als een wat langer verhaal bedoeld. Hij heette toen ook anders: ‘De Vier Seizoenen van de Liefde.’ Nadat iemand in mijn vriendenkring had opgewerkt dat dit toch wel een erg zware titel was, heb ik er ‘De Overwinning op de Liefde’ van gemaakt.
Ook zwaar.

Van novelle naar roman
‘De Overwinning van de Liefde’ kon al snel een novelle worden genoemd. Maar hij groeide en groeide voort. Dit kon niets anders dan een roman worden.
Toen kon ik nog niet vermoeden dat hij meer dan vierhonderd bladzijden zou gaan tellen.

Inhoud dekkende titel
Een titel als ‘De Overwinning van de Liefde’ dekt al behoorlijk de inhoud. Het verhaal gaat immers over iemand die niets van de liefde weten wil? Dit als contrast op al die verhalen die ik in de verhalenbundel 'Gezichten in het Struikgewas'  dacht en denk op te nemen, al die verhalen over mensen die verlangen naar liefde -  het ontvangen en het (gestalte) geven daarvan, in welke vorm dan ook.

Originele titel
Misschien denken sommige lezers dat ik ‘De IJskoning’ heb afgeleid van Hans Christian Andersons ‘De Sneeuwkoningin.’ Maar de romantitel had ik al, voordat Anderson in beeld kwam.
Via het internet probeerde ik na te gaan of ‘De IJskoning’ al als boektitel bestond. Browsend kwam ik hier en daar een ijssalon tegen. En toen dus dat sprookje van Hans Christian Anderson. Ik kende het niet, dus de volgende stap was: mij zo snel mogelijk dat verhaal aanschaffen.

Verhaal in een verhaal
Een paar maanden later lag er een pil van 818 pagina's op mijn bureau. Hans Christian Anderson / Sprookjes en vertellingen. Een uitgave uit 1975. Dus die Sneeuwkoningin kon ik mooi in mijn roman verwerken, aangezien mijn hoofdpersonage Patrick Vernooi in 1973 geboren is.

Ik stond verbaasd, hoe goed mij dit verhaal van pas kwam. Maar ik loop op de feiten vooruit. Dit is iets, om over te schrijven in een veel latere blog. De volgende keer wanneer ik ‘De IJskoning’ ter sprake breng, zal ik het hebben over het motto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten