donderdag 2 maart 2017

Couleur locale van mijn vroegste jeugd

Huis
Met behulp van een paar vrienden bouwde mijn vader midden jaren dertig van de vorige eeuw een eigen huis op pas ontgonnen grond, waarachter richting oosten en zuiden vrijwel meteen de heide begon.
In dat huis ben ik opgegroeid, de heide was toen allang verdwenen en had plaatsgemaakt voor weilanden waarop koeien graasden en akkers waarop het ene jaar graan en het andere jaar aardappels, bieten of koolrapen werden verbouwd.

Grens
Behalve in het noorden strekten deze weilanden en akkers zich rondom ons huis uit tot aan de horizon, of - optisch gezien vlak daarvoor - tot aan de plek waar die zicht werd onderbroken door een rij bomen.
In het oosten markeerden die bomen een kanaal, in het westen deden ze dat langs een klinkerstraat die het dorp waar wij twee kilometer ten zuiden van woonden, verbond met de rest van de beschaving.



Mobiliteit
Wijzelf konden het dorp bereiken via een zandpad dat rond mijn derde levensjaar gezelschap kreeg van een sintelpaadje, waarover kon worden gelopen of gefietst.
Ik kon toen nog niet fietsten, mijn moeder evenmin en zou het nooit leren, dus bleven van ons gezin alleen mijn negen jaar oudere zus en mijn vader over om het sintelpaadje te begaan met de fiets. Mijn moeder deed tot aan de dag dat zij naar het bejaardentehuis zou vertrekken haar boodschappen en andere dorpsbezoeken te voet.
Nadat ik eenmaal fietsen had geleerd en de leeftijd van vier jaar had bereikt, begeleidde een buurmeisje met beginnende borstjes mij naar de kleuterschool in het dorp.

Isolatie
Als het flink had gesneeuwd of wanneer zo’n dik pak sneeuw was gesmolten, waren zowel de zandweg als het sintelpaadje onbegaanbaar en moesten wij noodgedwongen thuis blijven, waren wij afhankelijk van de proviand dat we op dat moment in huis hadden.
Gelukkig was de toegang naar het dorp binnen een week al weer begaanbaar. We hebben nooit honger hoeven lijden, ook omdat mijn vader aardappelen en groenten zelf verbouwde en in staat was om zelf brood te bakken, vruchten in de weck te zetten en jam te maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten