dinsdag 14 mei 2013

Nieuwe fase in revisie roman ‘De IJskoning.’

Omzetting voltooid
Een nieuwe fase in de revisie van mijn roman ‘De IJskoning’ is aangebroken. De omzetting van een vertellend ik naar een (grotendeels) belevend ik is voltooid.
Champagne.

Omvang I
Zoals ik al eerder op deze site  vermeld heb, was ik na een onderbreking van vier en een halve maand met deze omzetting verder gegaan. Om precies te zijn op 25 maart. Op die datum zat ik op pagina 283.
Het mag duidelijk zijn dat een omzetting van een vertellend ik naar een belevend ik meestal (niet altijd) meer woorden oplevert.  Dit is afhankelijk van de mededeelzaamheid van het vertellend ik.  

Vertellend  - belevend
Vertellend ik: ‘Ik tennis slecht.’
Belevend ik: ‘Veel te vaak moet ik achter de bal aan om hem van de grond te rapen. En dan is die Jessica Overmaat al weer bezig om haar voeten goed in balans op de grasmat te zetten. Met geconcentreerde aandacht, het voorhoofd vol rimpels, buigt ze zich naar mij voorover. Zal het me deze keer dan wel lukken? Ik hef het racket in de lucht, strek mijn arm en mep de bal van mij af. Weer mis!’

Omvang II
Op die bewuste vijfentwintigste maart besloeg mijn roman 415 bladzijden. Nu heeft hij er dankzij deze omzetting 429.
Vraag me niet hoe ik aan zoveel bladzijden gekomen ben, dat is een heel lang verhaal. Wel kan ik u vertellen dat dit niet mijn eerste roman is. Des te meer je schrijft, des te dieper je durft te gaan. Des te meer je schrijft, des te beter je de woorden op een goudschaaltje weet te leggen.
Maar toch. Vier-honderd-en-negen-en-twintig bladzijden. Tja. Mijn hoofdpersonage Patrick Vernooi heeft nu eenmaal veel te vertellen, ik kan er ook niets aan doen. Hij verveelt mij niet. Maar als de roman eenmaal af is, dan ben ik wel klaar met hem.

Niet alleen maar omgezet.
Tijdens deze omzetting heb ik ook weer flink zitten sleutelen aan de structuur. Soms kun je bepaalde informatie beter later in het verhaal prijs geven, soms ook eerder. Soms is het zelfs raadzaam om bepaalde informatie te schrappen, want het moet natuurlijk wel spannend blijven.
De drie flashback hoofdstukken met de vroegste jeugdherinneringen van Patrick Vernooi had ik oktober vorig jaar al omgezet. Die hebben nu ook hun juiste plek binnen de roman gekregen. Van één van die flashback hoofdstukken heb ik er twee gemaakt en die liggen nu mijlenver uit elkaar.  
En het slot heb ik flink bewerkt. Dat sluit nu beter aan op het begin van de roman. De cirkel is rond, de grootste spanningsboog is voltooid.

En nu?
Nu ga ik aan de slag met de kleinere spanningsbogen. Nog losliggende draadjes moeten aan elkaar geknoopt. Lukt dit niet: schrappen die handel.
Ja, knopen maken of fragmenten schrappen: dat is de nieuwe fase in de revisie van mijn roman.
Maar eerst: proost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten