dinsdag 4 maart 2014

Weggooien, teruggeven en eerlijk zijn



Tip
Gooi nooit afgewezen fragmenten of varianten weg. Als je sommige flink bewerkt, kun je er misschien een nieuw verhaal van maken, misschien zelfs een roman.

Puzzelen
De afgelopen vier weken ben ik gaan experimenteren met een aantal afgewezen fragmenten en varianten uit ‘De IJskoning.’ In de eerste fase is het puur puzzelen. Wat zou kunnen passen bij wat? Welke volgorde kan ik daarbinnen aanbrengen?
Uiteraard is de puzzel niet compleet. Je moet zelf de ontbrekende stukjes en stukken invullen. Dat is, voor wat het aantal woorden betreft, het meeste werk. Tussendoor blijf je de oorspronkelijke tekst bijschaven. Ook in zinsbouw en stijl. Want het moet wel een verhaal worden dat volledig op zich zelf staat.

Plot
Wat voor bijzonder plot er uit deze werkmethode kan voortkomen! Dit keer is het niet jij die de loop van het verhaal bepaalt: dit keer zijn het de afgewezen fragmenten en varianten. Heerlijk avontuur!

Teruggeven
Ik heb nu bijna twee nieuwe verhalen in eerste versie af. Een van 18 bladzijden en een zal denk ik komen tot 21. Als het resultaat er naar is, dan zullen ze een plaats krijgen in de verhalenbundel  'Gezichten in het Struikgewas.' 
Het is eigenlijk teruggeven wat ik doe, want ‘De IJskoning’ was oorspronkelijke bedoeld als een betrekkelijk lang verhaal voor die verhalenbundel.

Eerlijk zijn
Volgens mijn Schrijverslogboek heb ik van die oerversie van ‘De IJskoning’ op 26 augustus 2002 een apart bestand gemaakt. De bedoeling was om het verder uit te werken als een aparte novelle. Ik zat toen op 80 bladzijden.
Als ik eerlijk ben in het teruggeven, dan heb ik dus nog (80 - 21 -18 =) 41 bladzijden voor die verhalenbundel te schrijven. Daarvoor ligt denk ik genoeg materiaal aan afgewezen fragmenten en varianten uit de ‘De IJskoning’ klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten