door
Sophia Désedan
Eén verbeterpunt uitgelicht: meer lichtheid
Pakken we de draad van de vorige aflevering
van deze serie weer op. Omdat je meelezer je roman ‘Eksteroog’ nogal somber
vond, ben je gaan kijken wat daaraan te verbeteren viel. Vertel.
Positieve
wending aan het slot
Ja, vooral
het eind vond zij naargeestig. Het heeft een tijdje geduurd, maar in een flits
wist ik opeens hoe de roman een wat positiever slot te geven. Ik hoefde er slechts
één laatste zin aan toe te voegen, waardoor er nog van alles mogelijk wordt
voor mijn hoofdpersonage Reinier Verbriest. Maar dat ligt dus buiten de tekst
van de roman, dat is aan de verbeelding van de lezer.
In
Balans - meer ruggengraat
Vanuit
die positieve slotzin ben ik aan de hele roman af en toe een zinnetje gaan
toevoegen, waardoor de nadruk stukje bij beetje meer op de acceptatie van de
ziekte is komen te liggen. Die weg naar acceptatie vormt nu samen met een ook op
verzoek van mijn meelezer duidelijker weergegeven ontwikkeling van de ziekte waaraan
Reinier Verbriest lijdt, een steviger ruggengraat.
In
balans - meer lichtheid I
Om
meer lichtheid, een balans tussen lichtheid en somberheid te krijgen, heb ik verder
nog wat meer voorvallen uit de jeugd van Reinier aan de roman toegevoegd. Grappige
voorvallen en aangename ervaringen, die ook een soort toelichting vormen op hoe Reinier momenteel, als volwassene in
het leven staat.
Intermezzo
Vraagt
iemand om meer lichtheid in een roman, dan kijk ik allereerst naar de mogelijkheden
binnen de roman zelf, naar de elementen. Wanneer je er buiten gaat zoeken, moet
je er dus een element aan toevoegen, met het risico dat de roman veel te breed
wordt.
Dus
kijken binnen de tekst.
In
balans – meer lichtheid II
In de
vorige versie van deze roman staan ter wille van de lichtheid een paar scenes,
waarin Reinier terugdenkt aan de vakantie die hij zeven jaar eerder samen met
zijn ex vriendin Martha vierde op het Griekse eiland Kefalonia. De gedachten
aan de zeegolven, de zon en de ‘aanwezigheid’ van zijn ex geven hem rust, leiden
hem af van de zware dingen die hem met betrekking tot zijn ziekte te wachten
staan.
Het
lag allemaal zó voor de hand om dit Kefalonia-onderdeel ter wille van de
lichtheid verder uit te breiden.
De
Kefaloniahoofdstukken uitgelicht
Daarvoor
moest ik heel wat research plegen. Pagina’s en pagina’s aan tekst plukte ik van
het internet. Het meest interessante en meest relevante ervan zette ik om in
eigen woorden, maakte ik geschikt voor de roman. Ik kwam uit op ruw materiaal
voor vier hoofdstukken Kefalonia.
Die
hoofdstukken mochten natuurlijk pertinent niet overkomen als vakantiedagboekverslagen.
Vakantiedagboekverslagen horen niet in romans thuis. Nee, de Kefaloniahoofdstukken
moesten met een al bestaand thema of element verweven worden.
Opnieuw
hoofdbrekens.
En
weer lag het plotseling zó voor de hand. Kefalonia. Dat is Griekenland. En wie
Griekenland zegt, denkt aan Mythologie. Ik moest iets uit de Griekse mythologie
zien te vinden, iets dat ik kon verbinden met een bestaand element of thema binnen
de roman.
N.B.:
‘Eksteroogs diagnose’ heet tegenwoordig ‘De geschonken tijd’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten